JALATSITE HOOLDUSJUHEND


JALATSITE HOOLDUS

Et hoida nahk elastsena ja kaitsta jalatseid niiskuse, soola, pori jm eest, tuleb jalatseid regulaarselt hooldada. Erinevatest materjalidest jalanõusid peab hooldama erinevalt:

  • valige hooldusvahend vastavalt materjalile.
  • kuivatage niiskeid jalatseid toatemperatuuril, mitte ahju ääres, radiaatoril ega põrandaküttega põrandal. Vajadusel võib jalatsitesse panna paberit, mis imab seestpoolt niiskust.
  • alusta hooldamist juba enne esimest kandmist – nii tagad parema efekti. Eelnevalt hooldamata jalatsid saavad ruttu märjaks ja pärast kuivamist jäävad jalatsitele valged soolarandid.

Hooldusvahenditest olulisemad on:

  • nahka küllastavad - lähevad naha sisse, toidavad ja muudavad naha pehmeks;
  • nahka katvad - muudavad jalatsi pinna vett tõrjuvaks;
  • nahavärvi taastavad.

Peale eelpool toodud vahendite on veel jalatseid venitavaid, desodoreerivaid, värviandmist vähendavaid (kasutada eriti voodrita jalatsite puhul) jt vahendeid.

Jalatsite valmistamisel kasutatakse järgmisi materjale:

  • pindvärvitud nahk;
  • aniliinnahk;
  • seemis- ja veluurnahk;
  • nubuknahk;
  • rasvanubuknahk;
  • tekstiil;
  • sünteetilised materjalid.

NAHA LIIGID JA HOOLDUSVIISID

Pindvärvitud nahk, aniliinnahk ja lakknahk

  • jalatseid tuleb korrapäraselt puhastada. Lahtine pori eemaldada lapiga ning jalatsid katta kreemiga, mis on nii hooldusvahendiks kui ka läike andjaks. Hooldusvahendil lasta esmalt kuivada, seejärel jalatsid viksida ning kas puhta lapiga või kingaharjaga läikima lüüa;
  • jalatseid tuleb aeg-ajalt kaitsta spetsiaalsete hooldusvahenditega, mis teevad jalatsid mustust ja vett tõrjuvaks.

Seemis- ja veluurnahk

  • kuivi jalatseid tuleb vajaduse korral puhastada spetsiaalsete harjade ja käsnadega. Nii eemaldub tolm ja kuiv lahtine pori. Seejärel hõõruda määrdunud kohti seemisnahakiviga või töödelda spetsiaalse hooldusvahendiga, lasta kuivada ja lõpuks harjata jalatsit ettevaatlikult ühes suunas;
  • oluline on kaitsta seemisnahka niiskuse eest, kasutades selleks spetsiaalseid hooldusvahendeid, et muuta nahapind vett tõrjuvaks.

 Nubuknahk - pind siidjas, karvane

  • naha toitmiseks tuleb kasutada ainult küllastavaid hooldusvahendeid;
  • nubuknahka tuleb hooldada sarnaselt seemis- ja veluurnahkjalatsitega (harjad + nubukikivi);
  • oluline on hoida jalatseid niiskuse eest.

Rasvanubuknahk – matt, rasvane pind

  • mitte segi ajada nubuknahaga! Rasvanubuknahast jalatsite vastupanu niiskusele ja ilmastikutingimustele on parem;
  • rasvnubuknahka puhastada pehme harja, lapi või nubukisvammiga, seejärel hooldusvahendina kasutada spetsiaalseid rasvu ning õlisid.

Tekstiil

  • kuivanud mustus eemaldada pehme harjaga;
  • sarnaselt seemisnahksete jalatsitega tuleb plekkide eemaldamiseks kasutada spetsiaalseid vahendeid;
  • tekstiilmaterjale hoida niiskuse eest ning kasutada tuleb spetsiaalseid impregneerivaid (vett tõrjuvaid) küllastusvaheneid.

Sünteetilised materjalid

  • sünteetilisi materjale tuleb puhastada pehme harja või silikoonsvammiga, vajadusel niiske lapiga;
  • hoida niiskuse eest ning töödelda niiskust ja mustust hülgava vahendiga.

SISETALLAD

Kasutage kingades ja saabastes sisetaldu. Need kaitsevad nii kingi, sokke kui ka jalgu higistamise, niiskuse ja külmetamise eest. Küsige müüjalt infot sisetaldade omaduste kohta. Soovitame jalatsid, milles soovitakse kasutada sisisetaldu valida 1 cm võrra suurusnumbrist suuremad, nii on jalal ruumi hingata.

JALATSEID HOOLDADES

  • kasutage kulunud või pleekinud jalatsite puhul värvi sisaldavaid hooldusvahendeid;
  • soolveerantide eemaldamiseks kasutage spetsiaalseid hooldusvahendeid;
  • kasutage kinga kreemitamisel kingaga sama värvi kreemi, siis ei ole vaja kasutada spetsiaalseid värvitaastajaid;
  • küsige müüja käest võimalikult palju infot jalatsite kasutamise, kandmise ja hooldamise kohta.

KUI JALATS OSUTUB DEFEKTSEKS

Puudusega kauba puhul on Teil õigus esitada müüjale kaebus kahe aasta jooksul alates ostmise päevast. Puuduse tekkimise põhjuste tõendamise kohustus esimesel kuuel kuul on müüjal ja pärast kuue kuu möödumist tarbijal. Kaebuse esitamiseks on vajalik täita selleks ettenähtud tarbija pretensiooni blankett.

Vastavalt võlaõigusseaduse §-le 222 ja 223 võib Avalduse esitaja juhul, kui kaup ei vasta kokkulepitud tingimustele, nõuda Kauplejalt:

  • esmajärjekorras asja parandamist;
  • asja asendamist, kui Kaupleja hinnangul parandamine ei ole võimalik või toob kaasa ebamõistlikke kulusid;
  • oluliste puuduste korral (nt kui kauba parandamine või asendamine ei ole võimalik või ebaõnnestub või kui sellega tekitatakse avalduse esitajale põhjendamatuid ebamugavusi) on Avalduse esitajal õigus lepingust taganeda.

Avalduse esitaja kinnitab, et on nõus tasuma ekspertiisi maksumuse Kaupleja koostööpartneri hinnakirja alusel. Kaupleja hüvitab Avalduse esitajale ekspertiisi maksumuse, kui kaubal tuvastatakse tootmisdefekt. Selgitage klienditeenindajale jalatsitega tekkinud probleemi. Kui olete faktide esitamisel täpne, jääte mõistlikuks ja viisakaks, on suurem tõenäosus, et leiate koos teenindajaga probleemile positiivse lahenduse.

Kui klient ja teenindaja ei suuda mõlemaid pooli rahuldavat lahendust probleemile leida, korraldab kauplus jalatsite ekspertiisi kaasates sõltumatu eksperdi arvamuse saamiseks.

Üldiselt ilmnevad vead jalatsite õigel kandmisel 1 kuu jooksul, kuid varjatud tootmisviga võib välja tulla ka hiljem.

NB! Pretensiooni ei ole mõtet esitada, kui jalats on loomuliku kasutamise käigus ära kulunud, jalatsi kasutamisel ei ole arvestatud selle otstarvet ja kasutamistingimusi, jalats on valesti hooldatud, mille tulemusena on see mehaaniliselt kahjustatud (põletused, sisselõiked, rebendid, talla lahtitulek, kontsa murdumine, kontsaplekkide loomulik kulumine või eemaldumine, kemikaalidega kahjustumine, valel režiimil kuivatamine). Sellistel juhtudel ei pruugi ekspertiis teha otsust tarbija kasuks. Samuti ei saa pretensiooni esitada tootele, mille hinda on alandatud defekti tõttu ning tootel on selle kohta vastav märge juba selle ostmise hetkel.

Lisainfot tarbija õiguste ja kohustuste kohta saab Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti (Pronksi 12, Tallinn 10117) nõuandetelefonilt 620 1707 või e-kirja teel [email protected] Lisainfot saab lugeda www.ttja.ee